Status

Spelmekaniker

Tomorrow

I vår podcast så pratar vi en väldans massa om olika typer av mekaniker i spel. Det kanske vanligast förekommande är worker placement, men vi har också nämnt card draft, hidden roles och annat. I detta blogginlägg så ska vi försöka reda ut några av dessa begrepp. Har du järnkoll på spel redan så kanske inte detta blir det mest lärorika blogginlägg du läst, men förhoppningsvis kanske det kan reda ut en del begrepp som du inte har koll på.

Worker placement – Detta är en av de senaste årens hetaste mekaniker. Enkelt beskrivet kan en säga att varje spelare har ett begränsat antal arbetare att placera ut på olika handlingar. Antingen utförs handlingen så fort spelaren placerat sin arbetare, eller så genomför handlingarna efter att alla placerat ut sina arbetare. En kan ofta stöta på att antalet arbetare som får stå på varje handling är begränsat, vilket innebär att man ofta vill ställa sina arbetare på en handling som kommer bli ”full” tidigt i omgången.

Tile laying – Detta var en mekanik som var vanligt förekommande under 2000-talets tidiga år. Det handlar om att placera brickor på en gemensam spelplan, och på det sättet bygga upp en gemensam spelplan. Ofta måste brickorna placeras på ett sådant sätt så att de passar in med tidigare lagda brickor. Det kanske mest kända spel som använder denna mekanik är Carcassonne. I avsnitt nummer tre pratar vi om denna mekanik.

Card draft – Denna mekanik bygger på att man samlar på sig kort från en gemensam grupp med kort. Korten har ofta olika funktion. I de flesta fall går korten man tar upp till den individuella spelarens egna ”kortlek”. Detta kallas ofta “deck building”, som kan ses som en underkategori till draft. Och spelas senare ut på ett sätt eller annat. Ofta handlar det i dessa fall om att hitta kombinationer av kort som skapar en effektiv ”spel-maskin” som leder till att du som spelare kan samla poäng eller resurser mer effektivt.

Bag management/Bag building – Detta är kanske den nyaste av mekaniker. Eller i alla fall den mekanik som fått sitt eget namn mest nyligen. Här handlar det ofta om att man har en påse med resurser (oftast en typåse med träbitar eller pappbrickor) som man drar resurser ur slumpmässigt. Det gäller att optimera sin påse, så att man har den största chansen att dra en bra resurs ur påsen. Kallas oftast bag management om det handlar om en gemensam påse och bag building om varje spelare har en egen påse att manipulera.

Area control – Denna mekanik bygger på att man ska försöka kontrollera olika områden på ett spelbräde. Det kan handla om krigsspel där man vill kontrollera nyckelpunkter, eller politiska spel där man vill kontrollera så mycket områden som möjligt. Ofta kan områdena vinnas tillbaka av andra, så man måste också försvara sina områden.

Cooperative game – Detta är en av de mekaniker som har ett givet namn på svenska – samarbetsspel. Det handlar, som namnet avslöjar, om att samarbeta tillsammans. Antingen mot spelet i sig, eller flera spelare mot en. Denna mekanik kan uppfattas som förvirrande till en början, eftersom spel traditionellt sätt går ut på att vinna. Men har man kommit över det första hindret att förstå så lämpar sig samarbetsspel ofta för nybörjare då man kan förklara regler längs vägen. Vi har i vår podcast ett avsnitt som handlar om just samarbetsspel.

Dice rolling – Kanske en av de mest klassiska mekaniker. Det handlar helt enkelt om att rulla tärningar för att skapa olika kombinationer. Det mest kända spelet är kanske Yatzy, där man ska samla serier genom att rulla, och rulla om, tärningar. Tärningarna behöver inte vara klassiska sexsidiga tärningar med siffrorna 1-6, utan tärningarna kan se ut på alla möjliga olika vis. Och det finns också spel där man kan få ”bättre” tärningar under spelets gång, som förbättrar dina möjligheter till ett bättre resultat eller där förmågor som skaffas under spelets gång tillåter spelarna att manipulera tärningarna och ändra resultat på dem.

Pick-up and delivery – Enkelt beskrivet så kan man säga att denna mekanik handlar om att plocka upp resurser på en del av en spelplan, och sen leverera resursen på en annan del. Se det som ett klassiskt brev. Du lägger på brevet på en postlåda, sen kommer en brevbärare och hämtar ditt brev och levererar det till rätt person. Ofta handlar det i spel om att göra denna process så effektiv som möjligt, och kunna genomföra leveransen på så få drag som möjligt.

Player elimination – En både älskad och hatad mekanik, som handlar om att spelare slås ut under spelets gång. Det kan tillexempel handla om att du blir pank (Monopol) eller din roll blir mördad (Warewulf). Mekaniken leder ofta till att spelaren inte längre får vara med i partiet förrän omgången är över och man kan börja om eller spela ett nytt, roligare, spel.

Set collection – Denna mekanik är ofta en del av poängräkning i spelets slut, men kan även vara en del av det pågående spelet. Det går i korthet ut på att samla sviter av kort, till exempel i samma färg, eller en av varje av olika typer av resurser. Dessa omvandlas oftast till andra resurser eller till poäng.

Hidden roles – Många spel har dolda roller, där spelarna har varsin karaktär eller arketyp som vanligtvis ger vinstkriterier eller möjligheter under spelets gång. Ibland innefattar det att bluffa, genom att påstå sig vara en roll och det är upp till de andra spelarna att syna om detta är sant. Det kan också vara ett sätt att få poäng i slutet av spelet, eller i samarbetsspel att en eller flera spelare är förrädare som i hemlighet motarbetar de andra spelarna.

Förutom dessa finns det givetvis en hel uppsjö med andra mekaniker som vi kanske får möjlighet att utveckla i en framtida bloggpost. Notera också att ovanstående beskrivningar är väldigt korta och basic, och att det kan variera i all oändlighet. Och ofta så kombinerar spel olika mekaniker vilket gör varje spel unikt.

I framtiden hoppas vi också kunna göra en lista med översättningar på dessa mekaniker till svenska. Har du förslag på en översättning så hör gärna av dig till oss.

Vilken av ovanstående mekaniker är din favorit? Vilken skulle du gärna se mer av?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *